WYNIKI     CO DALEJ?     WEBINAR

Co gryzie współczesnego PMa?
Wyniki ogólnopolskiego badania

Co gryzie współczesnego PMa? Wyniki ogólnopolskiego badania

Nazywam się Igor i jestem PM-em. Przez cały pierwszy kwartał 2018 badałem problemy z jakimi borykają się inne osoby odpowiedzialne za realizację projektów - zebrałem ponad sto wartościowych odpowiedzi!

Co 'gryzie' twoje koleżanki i kolegów? Zapraszam do zapoznania się z wynikami! I nie, aby je zobaczyć nie musisz zostawiać mi swojego maila. Nie wyślę ci też darmowego ebooka, który zmieni twoje życie ;-)

PS Ale całkowicie dobrowolnie możesz zapisać się na darmowy, bezspamowy webinar z omówieniem wyników.

A może WEBINAR z omówieniem wyników?

Środa 9 Maja 2018 20:30

Omówienie wyników oraz rady jak radzić sobie w części spośród wymienianych przez was trudnych sytuacji.
Zapisz się zostawiając swój email w formularzu poniżej (NIE wykorzystam do niczego innego!).

CZĘŚĆ 1/3: Informacje podstawowe

Wraz z moją interpretacją (pod wynikiem) oraz dokładną treścią pytania (mniejszymi literami niżej)

129 OSÓB
wypełniło ankietę


Jak na pierwszą edycję badania skupionego na bardzo konkretnej grupie odbiorców - całkiem nieźle.

Myślę, że z tylu odpowiedzi spokojnie można już wyciągać jakieś wnioski.

87% Z was
prosi, a nie "każe" WYkonywać zadania*


Potwierdza się teza, że szczególną specyfiką zawodu PMa jest umiejętność przekonania kogoś, aby coś dla nas zrobił (nawet jeśli czasem teoretycznie mamy władzę formalną).

* Prosisz czy każesz'
Najczęściej wybierana odpowiedź 'Raczej proszę, może i mam "władzę", ale relacje są bardzo ważne'

88% z was
WIDZI, że procesy i narzędzia TO ZA MAŁO*


Nie cierpimy na niedostatek dobrych praktyk. Cierpimy na niedostatek czegoś realnego do zastosowania w codziennym zabieganiu oraz technik, które pomogą się do tego 'zmusić'.

* 'Tylko wiedza czy także motywacja i samodyscyplina?'
Najczęściej wybierana odpowiedź 'Tak, wiedza dziedzinowa na niewiele się zda, jak jej nie zastosujesz...'

Z komentarzy różnych: "Z mojego doświadczenia widać bardzo duży rozdźwięk między polskimi i zagranicznymi projektami - polskie są ambitne ale robione po łebkach, zagraniczne - zgodnie z metodyką ale przeraźliwie nudne."

CZĘŚĆ 2/3: Specyfika waszych projektów

W tytule kategorii najczęstsza odpowiedź, w komentarzu wymieniam pozostałe.

50% Z was
pracuje w projektach software'owych (IT)


A poza tym (w kolejności ilości odp.):

  • Produkcja (usprawnienia w produkcji, uruchamianie nowych linii produktowych);
  • Design / kreatywne (projektowanie UI/UX, marketing, kampanie, klipy, id. wizualna)
  • Dział badań i rozwoju (R&D)
  • IT Hardware
  • Finanse (np. usprawnienia, migracje, aktualizacje procesów finansowych)
  • Budownictwo & wykończenia
  • Edukacja / szkolenia / eventy

Oraz: corporate wellness, lokalizacja i tłumaczenia, outsourcing, logistyka, change management, sales & business development

55% Z was
Realizuje PROJEKTY dla klientów zewnętrznych


Z czego znakomita większość ma z jego przedstawicielami regularny kontakt (to dobrze!).

Spośród 45% osób pracujących przy projektach wewnątrzfirmowych 57% (26% wszystkich respondentów!):

  • Nie do końca wie dla kogo konkretnie je realizuje
  • Nie do końca wie, kto i jak je odbierze;
  • Ma POWAŻNE problemy z zangażowaniem zainteresowanych

46% z was
Ma narzucony Deadline przy zmiennym zakresie


Czyli ma dostarczyć na czas, tylko nie do końca wiadomo co... Efekty? Stres i cięcie na jakości - proza życia PMa.

Łącznie 40% z was jest w dość komfortowej sytuacji, gdzie albo zakres i terminy są ustalone i w miarę realistycznie, albo określane na bieżąco w krótkich fazach / cyklach.

U pozostałych 14%: 'Zakres i harmonogram mocno "pływają", ale nikt nie robi z tego powodu awantur'. I to wg. mnie jest najgorsza sytuacja. Robienie mało konkretnych rzeczy, na które nikt nie czeka jest wypalające!

Z komentarzy różnych: "Moim zdaniem głównym problemem jest angażowanie zespołów w wiele projektów równocześnie. Notoryczne jest dokładnie w trakcie projektów dodatkowych zadań z pozoru małych, ale zawsze pilnych co demotywuje i powoduje utratę czasu na przestawienie/skupienie się."

CZEŚĆ 3/3: Co Was gryzie?

Pytanie brzmiało: 'Co jest Waszym największym wyzwaniem w codziennej realizacji projektów? Co przychodzi Wam pierwsze do głowy? O czym myślicie w drodze do pracy? Co wywołuje dreszcz niepokoju po powrocie z urlopu, czy podczas otwierania skrzynki mailowej?'

Udzielone przez Was odpowiedzi pogrupowałem w kilka kategorii. Nie było to łatwe - wiele pasowało do kilku, a same kategorie można było zorganizować na kilka różnych sposobów. Spędziłem nad tym naprawdę sporo czasu i poniższy efekt jest najsensowniejszym kompromisem.

Kliknij na konkretną kategorię aby rozwinąć i obejrzeć szczegóły.

28%: WSPÓŁPRACA WEWNĘTRZNA (ZESPÓŁ, PRZEŁOŻENI)

15%: ZARZĄDZANIE ZAKRESEM I HARMONOGRAMEM

14%: OGARNIĘCIE OGROMNEJ ILOŚCI SPRAW, USTALANIE PRIORYTETÓW

14%: WIEDZA "NA CZYM STOIMY" (STATUS), PRZEPŁYW INFORMACJI WEWNĄTRZ ZESPOŁU

12%: WSPÓŁPRACA ZEWNĘTRZNA (KLIENCI, PARTNERZY)

10%: PRZEKROCZONE TERMINY, NIEDOSZACOWANE ZADANIA

6%: INNE

Dziękuję wszystkim, którzy wzięli udział w badaniu!

Pomogliście potwierdzić, że macie podobne problemy, z jakimi ja i znajomi PMowie stykamy się na co dzień. A więc że to, co robię w ramach ZeroBS Management - skupienie się na radzeniu sobie w takich sytuacjach, a nie rysowaniu perfekcyjnych wykresów Gantta - to dobry kierunek.

Co (poza pokazaniem, że nie jesteście sami) zrobię z wynikami?

Dokładnie to, co deklarowałem we wprowadzającym do badania wideo - poprawię jakość tego, co dostarczam swoim klientom.

'Zmusiły' mnie one już między innymi do poważnej aktualizacji programów szkoleniowych (a takie przemyślane się wydawały...) i podzielenia mojego sztandarowego szkolenia (Skuteczny PM) na edycję zwykłą oraz 'masterclass'.

Dalsze plany?

Wymienione przez was bolączki wezmę na warsztat w artykułach, podcastach oraz podczas prelekcji. Wkrótce planuję też bardziej dogłębnie sprawdzić, co piszczy w polskich zespołach projektowych. O wszystkim dowiesz się dopisując się na jeden z newsletterów (a najlepiej oba):

Wychodzący raz na 2-4 miesiące biuletyn mojej formalniejszej strony i marki (nie zawsze można ostemplować ofertę "Zero Bullshit Management").

Wychodzący raz na 1-2 miesiące newsletter mojego bloga, gdzie poza zarządzaniem poruszam także inne tematy.

A może WEBINAR z omówieniem wyników?

Środa 9 Maja 2018 20:30

Omówienie wyników oraz rady jak radzić sobie w części spośród wymienianych przez was trudnych sytuacji.
Zapisz się zostawiając swój email w formularzu poniżej (NIE wykorzystam do niczego innego!).

Wszystkie prawa zastrzeżone. Nie mam nic przeciwko temu, aby ktoś wykorzystał powyższe dane, ale proszę o informację i uzyskanie zgody.
Skontaktować można się na przykład za pośrednictwem formularza.