Polecane książki o przywództwie i zarządzaniu

Pięć lektur, które polecam każdemu Project Managerowi

Jestem realistą i wiem, że w natłoku codziennych obowiązków nie sposób przeczytać wszystkiego, co by się chciało. Dlatego poniżej znajdziesz propozycję pięciu krótkich, lekkich i dobrze napisanych książek. Każda z nich dotyczy innego aspektu zarządzania i tworzy wraz z innym solidne podstawy nowoczesnej wiedzy niezbędnej w efektywnym zarządzaniu projektem.

  • E. Goldratt: „Łańcuch krytyczny, projekty na czas” – twarda wiedza z planowania projektów podana w bardzo przystępnej formie. Polecam nie tyle abyś potem ortodoksyjnie korzystał z harmonogramów zgodnych z zasadą łańcucha krytycznego. Sam tego nie robię. Książka Goldratta pokazuje jednak w absolutnie genialny sposób szereg systemowych mechanizmów, na skutek których projekty się opóźniają. Po tej lekturze już nigdy nie zastosujesz bezrefleksyjnie żadnego buforu.
  • Daniel H. Pink: „Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację” – wszystko, co współczesny lider powinien wiedzieć o motywacji. W skrócie: to nie tak proste, jak się jeszcze niedawno nam wszystkim wydawało. Pink pisze o motywacji bardzo szeroko. Nie tylko w kontekście zespołów, ale też motywowania samego siebie oraz…. wychowania dzieci. Dlatego nieśmiało marzę, że czytać będą ją nie tylko menedżerowie.
  • C. Tavris D. Aronson: „Błądzą wszyscy (ale nie ja)” – książka, która po odpowiednim przetrawieniu sprawia, że wydatnie poprawiają się nam stosunki z otoczeniem. Prywatnie i służbowo. Bardzo pomaga uniknąć popularnej choroby menedżerów – przekonania o własnej nieomylności.
  • J. Santorski: „Ludzie przeciwko ludziom” – bardzo mocno osadzona w naszej narodowej kulturze i specyfice. Skłania do mądrej autorefleksji. Takiej, która pomaga zachować równowagę, zdrowe zmysły i pogodę ducha podczas najtrudniejszych projektowych i osobistych wyzwań.
  • J. Appelo: „Jak zmienić świat” – czyli jasno, zwięźle i przejrzyście podana podstawowa wiedza z zakresu tzw. organizacyjnego zarządzania zmianą. Jak wdrażać zmiany i nowości – zarówno na poziomie organizacji (np. nowy system IT), jak i zespołu (nowy sposób prowadzenia analizy albo spotkań statusowych) – tak, aby była szansa, że się przyjmą.  Nie pojmuję dlaczego tego typu zagadnienia właściwie nie występują w programach szkoleniowych dla ludzi odpowiedzialnych za projekty. Darmowy polski eBook można otrzymać tutaj.
BIZNES
  • J. Welch: „Winning znaczy zwyciężać” – dzięki lekturze zaczniesz lepiej rozumieć top-management.
KOMUNIKACJA
  • [EN] Michal Sliwinski: No Office Apps – krótki eBook dostępny za darmo. Autor wyczerpująco opisuje sposób w jaki można efektywnie zorganizować komunikacje w zespole rozproszonym. Większość (jeśli nie wszystkie) te rady BARDZO pomogą również i w „zwykłych” zespołach.
  • Piotr Bucki: „Porozmawiajmy o komunikacji” – świetne kompendium wiedzy o tym, jak dobrze przedstawiać swoje myśli i wygłaszać prezentacje.
MOTYWACJA I ZARZĄDZANIE LUDŹMI
  • K. Blanchard: Nowy jednominutowy manager – znakomita, dająca do myślenia ściąga z zarządzania zespołem.
  • K. Blanchard: Jednominutowy manager spotyka małpę – kiedy czujesz, że ani nie zarządzasz z ludźmi z zespołu, ani nie jest to współpraca na równi, tylko to raczej oni zarządzają tobą.
  • Jurgen Appelo: Managing for happiness – dobre streszczenie koncepcji Management 3.0 (książka o tym tytule o ile ciekawa dla ludzi naprawdę zajawionych tematem, dla przeciętnej osoby może być zbyt naukowo-filozoficzna), a do tego zestaw gier, interakcji, technik i ćwiczeń, które mogą przydać się w waszych zespołach.
PSYCHOLOGIA, PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA
  • Daniel Kahnemann „Pułapki myślenia” – jeśli po przeczytaniu powyższej będziesz czuć dalszy głód wiedzy.
  • Robert Cialdini: „Wywieranie wpływu na ludzi” – to taka klasyka, że po prostu trzeba znać. Otwiera oczy w bardzo wielu obszarach życia.
„TWARDA” WIEDZA Z ZARZĄDZANIA
  • E. Goldratt: Cel, doskonałość w produkcji – zobaczysz dlaczego ogromna część z wprowadzanych przez ciebie oraz organizację „optymalizacji” celem „maksymalnego wykorzystania zasobów” działa… na opak.
  • Andrzej Blikle: Doktryna Jakości – przekrój informacji z praktycznie każdego (poza „twardymi narzędziami” stricte projektowymi typu harmonogramowanie, tablice kanban etc.) obszarów, w jakich powinien orientować się współczesny lider. Nie znam lepszego i bardziej wyczerpującego kompendium zarządzania pod kątem współpracy i komunikacji w zespołach i całej firmie. I to jeszcze polskiego autorstwa, a więc biorącego pod uwagę nasze lokalne realia!
INNE
  • D. Carnegie: Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi – wciąż żywa klasyka, regularnie przesłuchuję w formie audiobooka całą część pierwszą. W ten sposób na jakiś czas przestaję antagonizować innych poprzez im światłych „dobrych rad”.
  • J. Appelo: Jak zmienić świat – krótko, ale wyczerpująco o wdrażaniu zmian w zespołach i organizacjach. Dlaczego mimo, że wasz pomysł jest świetny, to nikt nie garnie się do jego adaptacji? Tutaj znajdziecie odpowiedź oraz remedium.
  • Charles Duhigg: „Siła nawyku” – o tym jak działają nawyki i jak przemożny wpływ mają na nasze życie codzienne.
RÓŻNICE KULTUROWE

W tej sekcji sukcesywnie będę umieszczał sprawdzone książki nt. specyfiki poszczególnych kultur.

PS Sensowne zestawienie rozmaitych menedżerskich lektur ma także na swoim blogu Paweł Pustelnik.