fbpx

Akademia Zero BS Lidera

Kompleksowe podejście do rozwoju kompetencji managerów wszystkich szczebli

Akademia Zero BS Lidera to rozłożony na szereg miesięcy program szkoleniowy, który pomaga liderom wyjść na wyższy poziom. Nowoczesne techniki i narzędzia, ale też sporo pracy nad sobą.

Dla kogo jest ten program?

  • Liderów i managerów wszystkich szczebli. W szczególności osób mających pod sobą zespoły.
  • Sugerujemy minimum rok doświadczenia w roli liderskiej, inaczej pewne tematy będą zbyt teoretyczne.

Program realizujemy wyłącznie w formule zamkniętej. Tj. na zamówienie konkretnego klienta.

Główne cele

  • Uspójnienie narzędzi i wyrównanie wiedzy w najważniejszych obszarach dla kluczowych osób w firmie.
  • Zdiagnozowanie przez uczestników własnych potencjalnych braków i niedociągnięć. Zainspirowanie do wdrożenia konkretnych zmian w tym zakresie.
  • Pokazanie nie tylko co warto wdrożyć, ale też jak zrobić to z sensem. Maksymalizując szanse, że zostanie to w firmie na dłużej, a nie skończy jak wiele noworocznych planów i postanowień.

Logistyka i sugerowane ramy

  • Online czy na żywo: sugerujemy realizację programu w takiej formie, w jakiej pracują liderzy. Zdalnie dla firm w pełni zdalnych, a na żywo dla firm pracujących tradycyjnie i hybrydowo. Nawet przy pracy w pełni zdalnej byłoby dobrze spotkać się na żywo chociaż na początek i na koniec.
  • Zadania domowe: po każdym zjeździe uczestnicy otrzymają pracę domową. Idealnie, gdyby w jej weryfikację byli zaangażowani przełożeni uczestników (np. my sprawdzamy, a potem wysyłamy im raport i nasze wrażenia).
  • Długość dnia szkoleniowego oraz spotkania: sugerujemy nie dłużej niż 6h (standardowo 9-15:00 z 45-minutową przerwą obiadową). Długość spotkania nie więcej niż dwa dni na raz. Z kolei krócej niż 6h w ciągu jednego spotkania (czyli np. 4h raz na miesiąc) to za mało aby się ‘rozgrzać’ i wgryźć w temat.
  • Szkolenie podczas wyjazdu integracyjnego: zdecydowanie jesteśmy na nie. W trakcie takiego wyjazdu można np. zrobić krótki, ciekawy warsztat z komunikacji, ale raczej nie fragment poważniejszego i “cięższego” programu rozwojowego.
  • Zbieranie pytań i przypadków uczestników: realizujemy w trakcie trwania całego programu i “rozbieramy” je wspólnie począwszy od drugiego spotkania. Realne case’y klienta z możliwie jak największą ilością kontekstu, to jeden z najlepszych materiałów do pracy szkoleniowej.
  • Odległość pomiędzy spotkaniami: nie mniej niż 4 tygodnie (wiedza powinna się uleżeć, a uczestnicy mieć czas wdrożyc coś w życie i zobaczyć efekty), ale nie więcej niż 10 tygodni.

Każde z powyższych zaleceń wynika z naszych długoletnich doświadczeń.

Program bazowy

Program składa się z czterech logicznie po sobie następujących modułów, ale jest tylko bazą do ułożenia finalnego kształtu. Jest relatywnie krótki, ponieważ pracujemy tylko z takimi narzędziami, które sami widzimy w realnym zastosowaniu. Bez opowieści z amerykańskich książek, które świetnie brzmią na papierze, ale potem prawie nikt ich nie wdraża.

I. Droga lidera, autohigiena psychiczna, efektywność, samopoznanie (2 x 6h)

  • Wprowadzenie do programu. Omówienie jego założeń, zapoznanie z uczestnikami.
  • Etapy rozwoju nowoczesnego lidera – gdzie jesteś i jak iść dalej? Jak skutecznie diagnozować swoje niedociągnięcia i braki oraz nimi zarządzać?
  • Liderski balans: czy da się zadowolić wszystkich i jak rówoważyć działania tu i teraz (operacyjne) oraz te, które przyniosą pożytek w przyszłości (strategiczne).
  • Wypalony lider to kiepski lider – autohigiena psychiczna na pierwszej linii managerskiego frontu.
  • Jak organizować swój czas na co dzień, dbać o priorytety i nie dawać wybić się z rytmu? Jak często niepotrzebnie robimy coś za innych i jak się przed tym bronić – najlepsze codzienne praktyki asertywnego lidera.
  • Kim jestem i różnice osobowościowe: jak je rozpoznawać i jak nimi zarządzać?

II. Współpraca 1-1 (2 x 6h)

  • Sprawdzenie zadania domowego, seria pytań i odpowiedzi do materiału z poprzedniego spotkania.
  • Opinie czy fakty? Podstawy obiektywnej komunikacji.
  • Feedback w projekcie: jak krytykować, aby była realna szansa na pozytywną zmianę? Jak przyjmować krytykę?
  • Erystyka, czyli jak nie dać się zapędzić w kozi róg podczas trudnych rozmów.
  • Jak delegować zadania i stawiać cele tak, żeby przynosiło to rezultaty, a nie frustracje. Efektywne 1-1.
  • Różnice kulturowe, czyli dlaczego ci nie odpisują, tamci się obrażają, a jeszcze inni niczego nie robią na czas.

III. Współpraca z zespołami (2 x 6h)

  • Sprawdzenie zadania domowego, seria pytań i odpowiedzi do materiału z poprzedniego spotkania.
  • Czy wszędzie da się zarządzać na miękko i turkusowo – jak odnaleźć się w gąszczu teorii zarządzania oraz najczęstsze liderskie strzały w stopę, czyli zaskakujące fakty o motywacji.
  • Jak nie czuć się jak matka zespołu? Cechy dobrego zespołu i najczętsze zespołowe dysfunkcje. Jak je zidentyfikować oraz sobie z nimi poradzić i sprawić, by więcej się nie pojawiały?
  • Kultura feedbacku i proces grupowy – czym są i jak nieświadomie nie przeszkadzać w tworzeniu skutecznego zespołu.
  • Konflikt w zespole – co robić?
  • Rekrutacja, zwalnianie i inne trudne decyzje, czyli czy, kiedy i jak się konfrontować albo rozstawać (a kiedy niekoniecznie jest to najlepsze rozwiązanie).
  • Kanban i przywództwo sytuacyjne, czyli efektywne zarządzanie zadaniami zespołów.

IV. Mądre procesy, KPI i wdrażanie dobrych praktyk w codzienne życie lidera  i zespołu (2 x 6h)

  • Sprawdzenie zadania domowego, seria pytań i odpowiedzi do materiału z poprzedniego spotkania.
  • Skąd wiedzieć, że coś działa? Mądre (i mniej) KPI, uprocesawianie dobrych praktyk, myślenie krytyczne i błędy poznawcze, czyli jak nie kręcić się w kółko myśląc jednocześnie, że “wszystko idzie fajnie”.
  • Jak umarłemu kadzidło – gdzie i w jaki sposób optymalizować zespoły i procesy, aby FAKTYCZNIE  przynosiło to rezultaty?
  • Kaizen, czyli jak usprawniać mądrzej oraz rola nawyków we wdrażaniu zmian osobistych oraz organizacyjnych.
  • Change Management  – jak przeprowadzać zmiany tak, aby nie rozbiły się o mur oporu?
  • Podsumowanie programu, finalna sesja pytań i odpowiedzi, wspólne planowanie dalszych rozwojowych kroków.

Jak modyfikujemy powyższy bazowy program?

Końcowy kształt programu jest wynikiem badania potrzeb szkoleniowych oraz realizowanych po każdej sesji szkoleniowej spotkań podsumowujących. Szczególnie dla nas istotne są te ostatnie. Doświadczenie nauczyło nas bowiem, że od dokładnego zaplanowania progamu co do godziny i myślnika, ważniejsza jest otwartość na potrzeby oraz feedback zgłaszany przez uczestników w trakcie. Do typowych modyfikacji należą:

  • Harmonogram. Np. zamiast 4 spotkań dwa dni po 6h, zrobienie większej ilości spokań z mniejszą ilością godzin.
  • Włączenie dodatkowych modułów lub tematów na życzenie. Bądź odwrotnie – wyłączenie jakiegoś tematu (bo np. został już porządnie przepracowany przez trenera wewnętrznego).
  • Dołożenie dodatkowych webinarów dla uczestników i/lub pozostałych pracowników firmy.

Prowadzący

Zawsze wyznaczamy spośród naszych ekspertów jednego głównego trenera (lub trenerkę) prowadzącego, którzy mogą być wspierani podczas realizacji poszczególnych modułów przez inne osoby z naszego zespołu.

Staramy się dobierać prowadzących tak, aby byli ekspertami w danej dziedzinie (wychodzimy z założenia, że nie da się znać na wszystkim) oraz w miarę możliwości mieli doświaczenia podobne do uczestników. Grupie żeńskiej na pewno zaproponujemy większy udział trenerek kobiet, a osobom z firmy produkcyjnej prowadzących, którzy choć przez jakiś czas pracowali w takiej branży.

Ceny

Zaczynają się od 12 000,- netto za jeden moduł składający się z dwóch dni (po 6h każdego dnia). Na cenę końcową poza ilością realizowanych modułów wpływ może mieć:

  • Konieczność stworzenia dedykowanych modułów dla klienta (wyceniane indywidualnie)
  • Konieczność przeprowadzenia dodatkowych konsultacji / doradztwa (wyceniane indywidualnie)
  • Mocniej rozbudowane zadania domowe, które wymagają dużo dodatkowej pracy trenera i konsultacji z klientem – np. sprawdzanie i feedbackowanie dokumentów, czy planów (wyceniane indywidualnie).
  • Koszty dojazdu i noclegu (zwyczajowo doliczane przy szkoleniach realizowanych poza miejscem zamieszkania danego trenera); około 1000-1200,- PLN netto przy jednym dwudniowym module.
  • Zmiana języka na angielski (od 2000,- netto za dwudniowy moduł).

Rekomendowany rozmiar grupy: 6-16 osób.

Częste pytania

1. Co zrobić, jeśli mamy liderów o różnym poziomie doświadczenia i zaawansowania? Łączyć ich w jedną grupę, czy podzielić na osobne z innym programem?

Każda z tych opcji ma swoje wady i zalety. Zaletą osobnych grup jest to, że zaawansowani nie będą się nudzić, a początkujący będą mieć więcej czasu na przećwiczenie podstaw. Tracimy wtedy jednak możliwość wzajemnego dzielenia się wiedzą między bardziej a mniej zaawansowanimi. Takich potencjalnych wskazań oraz przeciwskazań jest więcej i jedynym sposobem by dowiedzieć się, które z nich się zmaterializują, jest po prostu spróbować i zobaczyć co zadziała.

Naszą rekomendacją w 75% wypadków jest rozpoczęcie  programu we wspólnej grupie i jego ewentualna modyfikacja na podstawie wrażeń po pierwszym zjeździe.

2. Większość grupy to Polacy, a tylko kilka (2-3) osoby to obcokrajowcy. Czy realizować program dla wszystkich po angielsku? Jak do tego podejść?

O ile przynajmniej połowa osób to nie obcokrajowcy / nie porozumiewacie się w pracy (także wewnątrz działów) między sobą po angielsku / jego poziom u wszystkich uczestników to przynajmniej mocne B2, to zdecydowanie odradzamy realizację programu w języku obcym.

Omawiamy z uczestnikami często trudne kwestie psychologiczne, komunikacyjne, interpersonalne. Muszą oni z łatwością rozumieć wszystko, co jest mówione na sali i z podobną łatwością móc zadawać pytania, uczestniczyć w ćwiczeniach i dyskusjach. Sugerujemy albo podział na grupy obcokrajowcy + Polacy z naprawdę dobrym angielskim i osobna grupa pozostałych Polaków. Albo (jeśli osób z naprawdę dobrym angielskim jest zbyt mało) realizację dla osób angielskojęzycznych osobno mini-programu w postaci mentoringu i konsultacji w wybranych obszarach.

Brzmi ciekawie?

Napisz: team@zerobs.pl, zadzwoń +48 737 331 713 albo skorzystaj z formularza kontaktowego.