fbpx

Książki dla managerów – co warto przeczytać?

Jakie książki polecamy każdemu managerowi?

Jestem realistą i wiem, że w natłoku codziennych obowiązków nie sposób przeczytać wszystkiego. Dlatego poniżej propozycję pięciu krótkich, lekkich i dobrze napisanych książek dla każdego kierownika projektu i zespołu. Każda z nich dotyczy innego aspektu zarządzania i w połączeniu z pozostałymi tworzy solidne podstawy nowoczesnej wiedzy niezbędnej w efektywnym zarządzaniu projektem i zespołem.

  • E. Goldratt: „Łańcuch krytyczny, projekty na czas” – twarda wiedza z planowania projektów podana w bardzo przystępnej formie. Polecam nawet jeśli nie zarządzasz na co dzień projektami. Książka Goldratta pokazuje jednak w absolutnie genialny sposób szereg systemowych mechanizmów, na skutek których projekty się opóźniają. Po jej lekturze już nigdy nie zastosujesz bezrefleksyjnie żadnego buforu.
  • Daniel H. Pink: „Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację” – wszystko, co współczesny lider powinien wiedzieć o motywacji. W skrócie: to nie tak proste, jak się jeszcze niedawno nam wszystkim wydawało. Pink pisze o motywacji bardzo szeroko. Nie tylko w kontekście zespołów, ale też motywowania samego siebie oraz…. wychowania dzieci. Dlatego nieśmiało marzę, że czytać będą ją nie tylko menedżerowie.
  • C. Tavris D. Aronson: „Błądzą wszyscy (ale nie ja)” – książka, która po odpowiednim przetrawieniu sprawia, że wydatnie poprawiają się nam stosunki z otoczeniem. Prywatnie i służbowo. Bardzo pomaga uniknąć popularnej choroby menedżerów – przekonania o własnej nieomylności.
  • J. Santorski: „Ludzie przeciwko ludziom” – o relacjach, konfliktach i zarządzaniu sobą w tym wszystkim. Mocno osadzona w naszej narodowej kulturze i specyfice i skłaniająca do mądrej autorefleksji. Takiej, która pomaga zachować równowagę, zdrowe zmysły i pogodę ducha podczas najtrudniejszych zawodowych i osobistych wyzwań. A dodatkowo w lekki i przystępny sposób wprowadza do świata rozmaitych gier psychologicznych, w które nieświadomie gramy w pracy i życiu prywatnym.
  • J. Appelo: „Jak zmienić świat” – krótko, ale wyczerpująco o wdrażaniu zmian w zespołach i organizacjach. Dlaczego mimo, że wasz pomysł jest świetny, to nikt nie garnie się do jego adaptacji? Tutaj znajdziecie odpowiedź oraz remedium. Jak wdrażać zmiany i nowości – zarówno na poziomie organizacji (np. nowy system IT), jak i zespołu (nowy sposób prowadzenia analizy albo spotkań statusowych) – tak, aby była szansa, że się przyjmą.  Nie pojmuję dlaczego tego typu zagadnienia właściwie nie występują w programach szkoleniowych dla ludzi odpowiedzialnych za projekty. Darmowy polski eBook można otrzymać tutaj.

Tyle z “obowiązkowych”. A teraz jeszcze kilka, które również serdecznie polecamy i rekomendujemy

WIEDZA O BIZNESIE

Nawet jeśli jesteś liderem bardzo niskiego szczebla, zrozumienie szerszego kontekstu zarządzania BARDZO się przydaje.

  • J. Welch: „Winning znaczy zwyciężać” – dzięki lekturze zaczniesz lepiej rozumieć top-management w korporacjach. Kiedyś czczony, dzisiaj krytykowany autor nadal jest guru wielu prezesów. Niezależnie jednak od tego, czy cenimy takie metody zarządzania, czy nie – bardzo pomaga na spojrzenie na biznes z szerszej perspektywy, co bardzo przydaje się w nawiązywaniu relacji z “tymi wyżej”.
  • B. Horowitz: “The Hard Thing about Hard Things” – chyba najlepsza PRAKTYCZNA książka dla właściciela firmy na każdym poziomie rozwoju. Nawet jeśli ‘tylko’ zarządzasz projektem – wyniesiesz bardzo wiele. No i poznasz bliżej Bena Horowitza, chyba najbardziej cenionego inwestora w startupy.
  • Jim Collins “Good to Great” (PL: Od dobrego do wielkiego) – co łączy firmy, które świetnie radzą sobie w długim terminie? Autor przeprowadził bardzo ciekawe badania porównawcze.

EFEKTYWNA KOMUNIKACJA

  • [EN] Michał Śliwinski: No Office Apps – krótki eBook dostępny za darmo. Autor wyczerpująco opisuje sposób w jaki można efektywnie zorganizować komunikacje w zespole rozproszonym. Większość (jeśli nie wszystkie) te rady BARDZO pomogą również i w „zwykłych” zespołach.
  • Piotr Bucki: „Porozmawiajmy o komunikacji” – świetne kompendium wiedzy o tym, jak dobrze przedstawiać swoje myśli i wygłaszać prezentacje.

MOTYWACJA, PRZYWÓDZTWO DLA SZEFA ZESPOŁU

  • K. Blanchard: Nowy jednominutowy manager – znakomita, dająca do myślenia ściąga z zarządzania zespołem.
  • K. Blanchard: Jednominutowy manager spotyka małpę – kiedy czujesz, że ani nie zarządzasz z ludźmi z zespołu, ani nie jest to współpraca na równi, tylko to raczej oni zarządzają tobą.
  • Jurgen Appelo: Managing for happiness – dobre streszczenie koncepcji Management 3.0 (książka o tym tytule o ile ciekawa dla ludzi naprawdę zajawionych tematem, dla przeciętnej osoby może być zbyt naukowo-filozoficzna), a do tego zestaw gier, interakcji, technik i ćwiczeń, które mogą przydać się w waszych zespołach.

manager

PSYCHOLOGIA DLA LIDERA I MANAGERA

  • Daniel Kahnemann „Pułapki myślenia” – jeśli po przeczytaniu “Błądzą wszyscy, ale nie ja” będziesz czuć dalszy głód wiedzy.
  • Robert Cialdini: „Wywieranie wpływu na ludzi” – to taka klasyka, że po prostu trzeba znać. Otwiera oczy w bardzo wielu obszarach życia.
  • Oldham, Morris: „Twój psychologiczny autoportret” – drogę do skutecznego przywództwa warto zacząć od poznania siebie. Jeden z bardziej rzetelnych naukowo testów osobowości wraz z potężną porcją rad dla przedstawicieli poszczególnych typów.
  • Charles Duhigg: Siła nawyku – o tym jak działają nawyki i jak przemożny wpływ mają na nasze życie codzienne.

O RÓŻNICACH KULTUROWYCH

W tej sekcji sukcesywnie będę umieszczał sprawdzone książki nt. specyfiki poszczególnych kultur.

INNE KSIĄŻKI REKOMENDOWANE DLA KIEROWNIKA PROJEKTU

  • Marcin Dąbrowski: “Wieczne opóźnienie, zarządzanie projektami w IT” – opisuje szereg ciekawych mechanizmów dziejących się w projektach realizowanych dla klientów zewnętrznych (opisywana rzeczywistość to duże projekty IT, ale większość z tych problemów ma miejsce i w innych branżach). Może nie znajdziesz tam wielu akcjonowalnych rad. Ale na pewno pomaga otworzyć oczy na pewne sprawy. A to już połowa sukcesu, by sobie z nimi poradzić.
  • D. Carnegie: Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi – wciąż żywa klasyka, regularnie przesłuchuję w formie audiobooka całą część pierwszą. W ten sposób na jakiś czas przestaję antagonizować innych poprzez im światłych „dobrych rad”.
  • Arthur Schopenhauer: Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów – ubolewam, że choć podstawowa wiedza z dziedziny dyskusji czy retoryki nie jest obecna w szkolnych programach. Dzięki tej krótkiej książeczce można poznać (a dzięki temu sprawniej uniknąć) najczęstsze sztuczki stosowane w sporach przez adwersarzy-manipulatorów.
  • Robert Greene: 48 Laws of Power – reklamowana jako książka, która zmieni czytelnika w super-manipulatora zdolnego nagiąć cały świat do swojej woli. W rzeczywistości jest zbiorem ciekawostek historycznych, na których przykładzie autor obrazuje szereg dość uniwersalnych mechanizmów psychologicznych. Niektóre warto znać, by się przed nimi bronić, inne – by je w dobrej wierze zastosować (np. prawo 9 i 13).
  • E. Goldratt: Cel, doskonałość w produkcji – zobaczysz dlaczego ogromna część z wprowadzanych przez ciebie oraz organizację „optymalizacji” celem „maksymalnego wykorzystania zasobów” działa… na opak.
  • Richard Nisbett: “Mindware, narzędzia skutecznego myślenia” – pomoże wykrywać bullshit w medialnych doniesieniach, wypowiedziach mówców i rozmowach przy piwie.
  • Nassim Taleb “Czarny łabędź. Jak nieprzewidywalne zdarzenia rządzą naszym życiem” – bardzo pomoże Ci w lepszym zarządzaniu ryzykiem. Nie tylko w projekcie, ale też w całej firmie i przede wszystkim w… życiu.

Poznaj Podstawy zarządzania projektami, bez bullshitu

NASZ AUTORSKI KURS ONLINE: dwanaście lekkostrawnych lekcji, przykłady, materiały dodatkowe, całość zakończona certyfikatem

Zobacz i kup z gwarancją satysfakcji